Brievenpost film aanvraag
Maandag 12 oktober 2020 | Brievenpost
2020 12 oktober
Logline en Synopsis
Logline:
Het lezen van brieven doet de verbeelding over het land van afkomst spreken.
Synopsis:
Het is het jaar 1976. In een plat regenachtig Nederland heeft de Nederlandse jongen Hans een
correspondentie met de Japanse Yuko. De brieven uit Japan vormen zo’n kleurrijk en dynamische
verbeelding dat Hans droomt over het mooie Japan in vergelijking met zijn natte sombere
Nederland. Echter zien wij dat Nederland helemaal niet zo somber en grauw is in de verbeelding van
Yuko.2020 12 oktober
Motivatie Aanpassingen
BRIEVENPOST | Motivatie aanpassingen t.o.v. vorige versie
De grootste verandering die ik heb gemaakt is het kanaliseren van het onderwerp.
Eerst ging het verhaal over heel veel zaken tegelijk, zoals het medium tekst,
communicatiemiddelen, de liefde, een brief schijven, hoe mijn ouders elkaar
hebben leren kennen en dat in vergelijking met de hedendaagse dating apps.
Allemaal boeiende onderwerpen waar een film over zou kunnen gaan, maar
doordat het maar een film van ca. 5 minuten wordt was het te veel om er een
logisch en mooi narratief van te maken. Hierdoor werd de film chaotisch en kwam
de kern van het verhaal niet duidelijk naar voren. Ook was het op sommige
gebieden te nadrukkelijk, waardoor het poëtische aspect teniet werd gedaan.
Mede door al die verschillende thema’s was ik destijds nog zoekende naar wat ik
hier precies mee wilde vertellen.Zo kwam ik eerst op het thema ‘brief schrijven in vergelijking tot de hedendaagse
beeldcultuur in dating apps’. Op zichzelf een boeiend onderwerp, maar naar mate
de tijd vorderde en ik vele versies had gemaakt ben ik van gedachten veranderd. Ik
bedoel, wie ben ik om te oordelen over hoe de mens liefde vindt. Natuurlijk, het
verhaal van mijn ouders vind ik in vele opzichten romantischer dan een relatie via
Tinder, maar dat maakt de liefde niet sterker of zwakker. Zelf heb ik al 10 jaar een
relatie. Het is raar om te zeggen, maar Tinder voelt daarom van na mijn tijd.
Ik heb geconcludeerd dat dit verhaal van mijn ouders zich leent voor een veel
mooiere en poëtischer film dan dat ik jullie voorheen heb voorgeschoteld.Wat overeenkomt in beide aanvragen is de verbeelding die je krijgt bij het lezen
van tekst. Dit was ook al een onderdeel in de eerste aanvraag, maar omdat ik daar
zoveel in had gestopt was het toen maar één van de onderwerpen. Nu wordt het de
leidraad van de film en gaat het veel meer over het dromen van Japan, het dromen
van Nederland en de perceptie van elkaars wereld.2020 12 oktober
2020 12 oktober
Storyboard
BRIEVENPOST | Storyboard
2020 12 oktober
2020 12 oktober
2020 12 oktober
Artist Statement
BRIEVENPOST | Regievisie Erik Vos
Mijn Japanse moeder en Nederlandse vader kennen elkaar via brievenpost. Zij
waren in de jaren 1976 tot 1981 penvrienden van elkaar. Uit al de brieven die ze
elkaar stuurden is de interesse in elkaar en de verschillende culturen gegroeid.
Daaruit is uiteindelijk de liefde tussen hen ontstaan.Het is een romantisch verhaal. Mijn ouders die op papier een compleet andere
wereld beschreven en dit van elkaar lazen. Zo droomden ze van elkaar en van het
land dat ze nog niet kenden.De verbeelding die je ervaart wanneer je een stuk tekst leest wil ik als
uitgangspunt nemen voor deze film. Door Hans brieven te laten lezen verandert
zijn platte, regenachtige, grijze wereld in een kleurrijk en dynamisch beeld.
Naarmate hij meer leest vormt zijn verbeelding steeds meer en droomt hij van het
kleurrijke Japan ten opzichte van zijn regenachtige Nederland. In de film ervaren
we ook Yuko’s verbeelding. Zij ziet juist in het natte Nederland een erg kleurrijk en
levendig beeld. De film speelt dan ook met het feit hoe je naar de wereld kunt
kijken. Het dromen van mooie plekken en dat we vaak onze eigen omgeving als
“normaal” ervaren, terwijl dit voor een ander juist erg mooi kan zijn.Ik wil het verhaal puur in beeld vertellen. Zonder tekst of gesproken woord. Ik wil
het vertellen in abstractie. Zodat het universeel is en iedereen het kan begrijpen.
Het vraagt wel een actieve houding van de kijker, omdat zij het enigszins zelf
moeten invullen. Je volgt de personages Hans en Yuko, maar waar Hans Japan
ervaart als contrast van het natte, platte, grijze Nederland ziet Yuko daarentegen
in die natheid erg veel kleur en dynamiek.De culturen van Japan en Nederland wil ik als volgt uitbeelden: Hans zijn
verbeelding van Japan bestaat uit kalligrafie-achtige stroken, geschilderd met de
daarbij behorende kwast. Dit aanvoelen als karakters dan wel een sumi-e
schildering, waardoor het abstracte geheel een oosterse tint krijgt. Gedurende de
film zien we een stereo type beeld van Nederland. “Een land waar het constant
regent”. Dit draagt bij aan de verbeelding van Yuko, want haar verbeelding
ontstaat uit het natte door middel van waterverf. Zo wordt er beetje bij beetje
meer kleur toegevoegd aan een plas regenwater waaruit andere vormen en kleuren
ontstaan.In mijn vorige film “Gaijin Sashimi” ben ik al bezig geweest om het verhaal te
vertellen door middel van verf en abstractie. De Japanse sensei die de sashimi heel
strak snijdt waar de Nederlandse leerling er eerst een rommeltje van maakt. Dit
heb ik uitgebeeld in een strakke versus een rommelige schildering.Deze stijl; wat een combinatie is van verf op papier, verf op een glasplaat en 3D
animatie wil ik nu verder ontwikkelen in deze film. Dit wil ik doen door nog vrijer
met het medium om te gaan en er tegelijkertijd meer gelaagdheid aan toe te
voegen, zowel letterlijk als figuurlijk.Ik ben, als half Nederlander, half Japanner, opgegroeid met twee culturen en heb
dat altijd als een verrijking gezien. Ik weet dat niet iedereen er zo in staat en dat
er in de wereld een verdeeldheid heerst op het gebied van cultuurverschillen. Ik
zie het als een terugkomend thema bij mezelf dat ik door mijn dubbele
nationaliteit juist de verbintenis tussen twee culturen wil uitbeelden in mijn werk,
dit heeft mij immers op aarde gebracht. Ditmaal wil ik dat doen door middel van
de briefcorrespondentie van mijn ouders.2020 12 oktober
Toelichting Vormgeving en Scenario
BRIEVENPOST | Toelichting Vormgeving en Scenario
De film gaat over de verbeelding en over de perceptie van elkaars wereld. Als ik
aan de verbeelding denk is deze vrij, kleurrijk, ritmisch en dynamisch. Het is mijn
eigen handschrift, maar ik zie juist nu ook een cinematografische kwaliteit om
deze film door middel van schilderingen te maken.Verf zie ik als een van de meest vrije middelen om beeld mee te creëren. Je kan
het op het doek smijten, of juist heel beheerst aanbrengen. Je kunt het droog of
juist heel nat schilderen. Kleuren mengen zich organisch. Het leent zich perfect
voor de verbeelding.Het platte Nederland kan worden versterkt door dit alleen maar met een
horizontale penseelvoering te schilderen, waar de verbeelding van Japan alle
kanten opgaat.Ook kan er aan het schilderwerk een culturele tint meegegeven worden, waardoor
het de perceptie van elkaars wereld doet versterken. Door de verbeelding van
Japan te schilderen met een Japanse kwast en op zo’n manier dat het wat doet
denken aan kalligrafie dan wel een sumi-e schildering. Dit zal een oosters gevoel
uitstralen. Door de verbeelding van het natte Nederland te laten ontstaan in
waterverf geven we betekenis aan kenmerken van het medium.2020 12 oktober
2020 12 oktober